Partner serwisu
Komunikacja

Jakie "przegubowce" kupuje MPK Poznań?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
29-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jakie "przegubowce" kupuje MPK Poznań?
fot. JR
MPK Poznań chce kupić co najmniej 9 elektrycznych przegubowców. Zamówienie może zostać rozszerzone maksymalnie do 17 sztuk, a MPK chce dofinansować zakup ze środków unijnych. Sprawdzamy jakie pojazdy mają zasilić flotę poznańskiego przewoźnika.

MPK Poznań kupuje 9 lub nawet 17 autobusów elektrycznych o długości od 17,5 do 18 metrów, z tolerancją 15 centymetrów w każdą ze stron, o ile producent posiada homologację dla pojazdu o takiej długości. Autobusy mają zabierać co najmniej 110 pasażerów na miejscach siedzących, z czego minimum 30 na miejscach siedzących. Minimum 10 z tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Wysokość podłogi w przedziale 32-39 centymetrów, a MPK dopuszcza jej podwyższenie do 47 centymetrów nad 2 oraz 3 osią pojazdu. Podłoga ma być jednolita na całej długości autobusu - bez stopni poprzecznych. Układ drzwi to 2-2-2-2, z czego pierwsze mają otwierać się do wewnątrz, a pozostałe do wewnątrz lub odskokowo na zewnątrz pojazdu.

Napęd autobusów zapewni centralny, elektryczny silnik asynchroniczny lub silniki elektryczne asynchroniczne w osi napędowej / w piastach kół. Zamawiający dopuszcza również możliwość wyposażenia autobusów w centralny silnik elektryczny o charakterze synchronicznym. MPK preferuje pierwszą ze wspomnianych opcji, a więc centralny elektryczny silnik asynchroniczny, co jest jednym z kryteriów technicznych przy ocenie ofert. Minimalna moc jednostki napędowej to 200 kW. Układ napędowy ma mieć wbudowane ograniczenie prędkości do 70 km/h oraz ma być wyposażony w system rekuperacji energii.

Pojemność magazynu energii ma wynosić co najmniej 580 kWh, a pojemność użyteczna minimum 420 kWh, jednak MPK preferuje użycie baterii o wyższych pojemnościach, zarówno całkowitej jak i użytecznej. Baterie mają zapewniać bezawaryjną pracę i osiągnięcie co najmniej 220 kilometrów na jednym ładowaniu w każdych warunkach atmosferycznych (przy temperaturach od -25°C do 40°C). Co ciekawe MPK zdecydowało się na zakup elektrobusów ładowanych tylko poprzez złącze plug-in, co będzie nowością we flocie przewoźnika. Do tej pory bowiem wszystkie użytkowane przez MPK elektrobusy są ładowane również przez pantograf.

Baterie mają być ładowane zewnętrzną ładowarką plug-in o mocy do 200 kW. Naładowanie baterii do 100% z mocą 200 kW ma zajmować maksymalnie 2 godziny i 30 minut, natomiast w przypadku ładowania z mocą 100 kW 4 godziny i 30 minut.

Autobusy będą wyposażone w klimatyzację, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz ogrzewanie. Pojawi się również system zliczania pasażerów oraz oczywiście kasowniki PEKA i te dostarczone przez Mennicę Polską.

Całość zamówienia - zamówienie podstawowe wraz z opcją, ma zostać zrealizowane do 30 września 2025 roku, natomiast odbiory pierwszych elektrobusów nie mogą się rozpocząć wcześniej niż 1 lipca przyszłego roku.

W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali dostawy minimum 5 fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich o napędzie elektrycznym. MPK uznaje za dostawę autobusów z napędem elektrycznym również dostawy autobusów elektrycznych zasilanych wodorem bądź trolejbusów.

O wyborze najlepszej oferty ma zdecydować cena - 72%, właściwości techniczno-eksploatacyjne - 10%, warunki gwarancji i serwisu - 15% oraz gotowość techniczna - 3%.

Na właściwości techniczno-eksploatacyjne składają się: zastosowanie centralnego asynchronicznego silnika elektrycznego, zastosowanie napędu na dwie osie pojazdu, zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego, jednoczesna regulacja wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem, powierzchnia niskiej podłogi w autobusach, 3-częściowy zderzak przedni, palność materiałów użytych wewnątrz autobusów, wytrzymałość konstrukcji nośnej, zastosowanie aktywnego zawieszenia kompensującego pracę nadwozia autobusu podczas jazdy, zużycie energii elektrycznej w kWh na 1 kilometr przebiegu, pojemność nominalna i użyteczna baterii trakcyjnych, zastosowanie czołowej szyby panoramicznej, zastosowanie systemu wczesnej detekcji zagrożenia pożarowego baterii trakcyjnych, zastosowanie dodatkowego systemu automatycznego schładzania baterii w przypadku wykrycia w niej zagrożenia pożarowego przez system wczesnej detekcji, spełnienie wymogów Regulaminu nr 93 EKG ONZ w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu, spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 EKG ONZ w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego.

Zamówienie ma zostać dofinansowane z kolejnej edycji programu Zielony Transport Publiczny.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań chce mieć więcej autobusów wodorowych

Komunikacja

MPK Poznań chce mieć więcej autobusów wodorowych

Jakub Rösler 29 kwietnia 2024

MPK Poznań kupuje autobusy na prąd i na wodór

Komunikacja

MPK Poznań ma nowy autobus szkoleniowy

Komunikacja

MPK Poznań ma nowy autobus szkoleniowy

Jakub Rösler 25 kwietnia 2024

Drogie oferty na naprawę główną poznańskich Bet

Komunikacja

MPK Poznań wykupuje używane przegubowce od Solarisa

Komunikacja

Zobacz również:

MPK Poznań chce mieć więcej autobusów wodorowych

Komunikacja

MPK Poznań chce mieć więcej autobusów wodorowych

Jakub Rösler 29 kwietnia 2024

MPK Poznań kupuje autobusy na prąd i na wodór

Komunikacja

MPK Poznań ma nowy autobus szkoleniowy

Komunikacja

MPK Poznań ma nowy autobus szkoleniowy

Jakub Rösler 25 kwietnia 2024

Drogie oferty na naprawę główną poznańskich Bet

Komunikacja

MPK Poznań wykupuje używane przegubowce od Solarisa

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5